23948sdkhjf

Ikonisk sodavand får nye sukkerfri varianter

Bryggeriforeningen: Salget af sukkerfri sodavand har overhalet sodavand med sukker

Bryggeriet Carlsberg puster nyt liv i sodavanden Tuborg Squash med tre nye sukkerfri smagsvarianter. Det oplyser virksomheden i en pressemeddelelse.

Tuborg Squash blev introduceret i 1936 og har længe været synonym med humor, hygge og sænkede skuldre. I slutningen af 1980’erne blev sodavanden folkeeje, da de velkendte kioskreklamer med Finn Nørbygaard og Jakob Haugaard rullede over tv-skærmen.

Det er ikke første gang, Carlsberg stiller sig på ryggen af de populære reklamer, der gjorde Tuborg Squash til den mest solgte sodavand i Danmark i 1980'erne.  Der har været relanceringer i både 2014 og i 2021.

Læs mere: Carlsberg genopliver

Nu relanceres den ikoniske danske sodavand igen.

-Vi mener, at tiden er moden til at udvide Tuborg Squash som brand. Både fordi danskerne har fået smag for sukkerfrie drikkevarer, og fordi vi på tværs af generationer stadig samles om humor – noget, som Tuborg Squash fortsat skal stå for, udtaler Charlotte Høgh Damgaard, marketingchef hos Carlsberg Danmark, der ejer Tuborg-varemærket i pressemeddelelsen.

De nye sukkerfri smagsvarianter er Tuborg Squash Appelsin, Tuborg Squash Fersken og Tuborg Squash Sportsvand. Ferskenvarianten har smag af fersken, nektarin og litchi, mens sidstnævnte har smag af citron og lime. Med dette skridt stiller Carlsberg sig også på ryggen af en generel udvikling i salget af sodavand.

Udviklingen i salget af sukkerfri sodavand er kun gået en vej de sidste mange år, oplyser Bryggeriforeningen. De seneste tilgængelige analyserede salgstal er fra 2022. Her lå andelen af sukkerfri sodavand på 49 procent af det samlede salg, mens sodavand med sukker tegnede sig for 51 procent af salget.

- Selv om vi ikke har nyere tal, så er der ingen tvivl om, at der i dag sælges flere sukkerfri sodavand end sodavand med sukker i, og skiftet er formentlig sket i 2023, siger Bryggeriforeningens kommunikationschef Louis Illum Honoré til Food Supply.

Læs mere: 2023 kan blive året, hvor sodavand uden sukker overtager tronen

Relanceringen af Tuborg Squash bygger således både på en stærk arv, samtidig med at sodavanden tilpasses nutidens forbrugere.

-Tuborg Squash har på en måde stået for noget særligt dansk lige siden de gode gamle reklamer, men med tiden har vores smag og tone også ændret sig. Derfor gør vi nu sodavanden mere tidssvarende med nye smagsvarianter og nyt design, som vi håber vil falde i danskernes smag, udtaler Allan Aagaard Jensen, brandmanager hos Carlsberg Danmark i meddelelsen.

De nye smagsvarianter lander på hylderne i uge fem.

Artiklen er en del af temaet Leverandører.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094